♥ A WIFE & MOM'S LIFE ♥: Menu Berbuka Semalam

Tuesday, July 23, 2013

Menu Berbuka Semalam

 Assalamualaikum...
hhhmm...sekejap je masa berlalu kan. Diam tak diam, da 2 mggu kita berpuasa.  Alhamdulillah, puasa aku masih penuh lagi sehingga ke hari ini.  Harapanya dapat la puasa cukup tahun ni.  Tu la doa yg aku panjatkan kepada Allah tiap kali bertemu Ramadhan. Mana tau, Allah nak bagi rezeki yg lebih besar kat aku kan. Cam 2 tahun lepas, puasa ke-3, rezeki aku yg terindah bila ada 2 line kt pregnancy test..heheh...Tahun ini???????

Ni la rezeki yg mama dpt masa puasa hari ke-3 tahun 2010.
geram ngan budak ni sgt2....


Ok, mari kita bercerita psl menu berbuka pose.  Da 2 mggu pose baru nk sibuk2 psl resepi, hahaha.. 
Alhamdulillah, setakat smlm, aku akan cuba masak gak utk lauk berbuka & sahur. Maklumlah, aku keje kat bangi weh, rmh lak kt PJ. Kuar ofis paling awal 5.30ptg. Sampai rumah plg awal 6.15 ptg. Tu pun bergantung kt keadaan jalan gak. Kalo time banyak keta, jgn ko mimpi nk sampai on time. Kul 6.30 pun belum tentu ko nmpk bumbung rmh. **jap, rmh aku takde bumbung, mmg la tak nmpk**, hahaha.. (aku dok kuaters je).  Bila da smpai lmbt kat rmh, ko agak2, blh ke nak masak yg hebat & rumit2.  mmg tak  arr kan.. kena la kalo si aina buat hal, mau bersilat aku kt dapur tu.

Jadinya, aku masak ala kadar je. lagi pun tak elok membazir. Aku masak agak byk sikit time buka tu, supaya blh bwk ke sahur terus. Bangun kul 4.30 pagi, blh panaskan lauk & nasi je. Tak yah ko nak terkial2 nak masak2 lagi. Hahaha.... 


Ok, ni menu berbuka yg sempat aku buat masak semalam. Hebat tak hebat la kan...start masak kul 6.30 (aina gi beli air soya ngan papa dia masa ni). aku pun, mula la ke dapur. Tp, sebelum smpai rmh, mmg da pesan siap2 kt mr. hubby keluarkan ikan dari fridge. hehehe....Da tu, dia kuar ofis kul 4.30, ofis la dekat ngan rmh. jadinya...haruslah dia mendengar arahan dari ms. wife dia ni...hahaha... (ampun ye en. fairuz)

Ok, ni kueh yg aku buat ptg smlm. Asal lak tiba2 aku teringin nak mkn kueh ni ek. Selama ni aku tak pandang langsung kueh ni. Nak rasa apetah lagi..(ngidam ke hape...??? )**wink* wink**
Ada lagi sikit, aku simpan kt dlm fridge lepas sahur tadi. Ingatnya buka ni nak kasi habis la kueh ni.

Rasa : Boleh Makan
Cara nak buat : Senang Giler....
Masa nak buat : Tak Sampai 1/2 jam pun.
Badak Berendam a.k.a Puteri Berendam
(takde nama lain ke kueh ni ek???)


Ok, ni plak citer ikan sebelah.  Korang yg tak tau ikan ape ni...gi tanya kt mr. google k. Ikan ni aku dpt masa balik kg. sepang last weekend. Alhamdulillah, rezeki jgn ditolak. Adik ipar yg baik hati yg offer & tlg bungkus kn kt dlm plastik, pastu aku bwk balik PJ. Ikan ni mahal ko kalo nak beli pasar. Ni aku dapat 3 ekor besar2 & manis lak rasanya tu...pergghhh...SODAP GILER...
Asalnya, ikan ni aku nak kasi Bakor...last2, baru terigat yg gas kat rmh da habis. Da siap2 buat rempah segala bagai...hhmm... Nasib ada induction cooker *kembang2 kn hidung sambil buat muka cam belagak* hahaha...
Kesudahannya...mr. hubby ku itu, goreng kan aje la. Pastu dia letakkan kt tepung jagung sikit kasi rangup. Sedap ko... buat lak sambal kicap... pergh..
.kecur air liur tu...hehehe...

Ikan Sebelah Goreng Beremph
(kenapa nabi buang ikan ni lepas dia mkn????)


k. la...nak gi sambung buat keje ni. next n3?????

tunggu je la ye...

No comments:

Post a Comment

-Maria Yusoff-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...