♥ A WIFE & MOM'S LIFE ♥: Mama... Sape tu?

Friday, October 10, 2014

Mama... Sape tu?


Si kakak aina...budak baik, bijak, comel, cantik & mentel...
Selalu mencabar kesabaran mama & papa nya. Tapi dia boleh di harap, blh la tolong buat keje sikit2. Tu pun ikut mood dia gak la...ada gak time tak leh harapnya. Da tu lak...ada je jawapan dari mulut kecik nya itu..macam2 alasan dia blh bagi.  Kadang2..hampir bertukar hijau mama ni.

Sungai Buloh, 10 Oktober 2014 jam 3.30 am waktu tempatan... hahaha..bajet overseas sgt.. :-P
Aku ngan inas da tido kt bilik. Aina kononnya nak tido dgn mak awon, nyai & abg aqil nye.  Ntah kul bape dia dtg masuk bilik & tido ngan aku.  Sebelum tido dia ada tanya papa nye mana... FYI, papa nye ada di Sarawak attend kursus (konon)... :-D. Dia mmg da ngantuk sgt..tido dia setiap malam ada papa nya kat sebelah, bila papa takde ni, dia rindu la.

Sedang enak dibuai mimpi...eceh!!!!...Tiba2...aina kejut ku dgn soalan yg cukup membuatkan bulu roma ku berdiri tegak... wah gitu...ayat bikin seram sikit.

Aina : Mama...sape tu? (sambil tunjuk kat area hujung kaki ku)
 
Tanpa ragu2, amik phone terus tgk kul bape dulu..bila tgk kul 3.30 pagi..terus aku suruh dia tido balik. Jangan harap la aku pandang kat tempat yg dia tunjuk tu... seram kot..tp, aina tak leh tido..

Aina : aina nak air....
Mama : aina tido je dulu ye..nnti mama amik kn.. (sebenarnya seram nak bangun dari katil) 

Dia pun diam sekejap..pastu dia bunyi lagi..

Aina : papa mana?..
Mama : papa keje jauh..
Aina : aina rindu papa..tp aina nak air..

Adeh!!! kena bangun gak la ni..

Mama : ok2..jom kita gi amir air kat dapur..

Berjalan la kami menuju ke dapur psl aina haus kan.  Menjelang nk turun katil tu, mata aina masih lagi memandang ke arah tempat yg dia tunjuk tadi.  Memang ku peratikan je mata dia.. 2-3 kali gak dia pandang kat situ.  Aku da get ready da..kalo dia tanya sekali lagi sape tu..confirm aku panggil mak & bapak... hehehe... tp, mmg seram la.. 

Lepas minum, aku suruh aina masuk bilik mak awon nya utk tido kat situ. Aku suruh dia tggu kat bilik tu, psl aku nak amik inas lak. Kesian inas kena tinggal sorang2 kt bilik. Masa nak masuk bilik tu amik inas, terus2 aku rasa seram nk masuk.  Pandang gak la tempat yg aina tunjuk tu, Alhamdulillah, hijab ku masih tertutup dari melihat makhluk Allah yg 'lain'. Aku mmg tak tggu lama la.. angkut je inas terus keluar. Letak inas kat katil, terperasan lak hp tak angkut sama. Alahai!!... cepat2 gak angkut phone tanpa toleh ke belakang...

Sudah2nya terkebil2 la kami ni...psl da terjaga kan...aku pun tanya la aina..

Mama : aina..aina nampak sape?
Aina diam je...
Mama : tadi yg aina tanya mama tu, aina nampak sape?
Aina : aina tak nampak sape2 pun..
Mama lega sikit..
Mama : abih tadi yg aina tanya mama sape tu? aina nampak sape?
Aina : aina nampak antu
Mama : kat mana?
Aina : kat taki (kaki) mama la..
Mama pun senyap... Astaghafirullah..
Mak awon pun terjaga dgr aina ckp camtu..
Ok, kita sambung je tido terus...

7 am - da siap2 nak gi keje..gi cium2 aina. pastu dia terjaga terus minta peluk & tak kasi gi keje. Oh anak, ikut kat hati, mmg nak je haku peluk dia & tido semula dgn dia.  Sudahnya dokong la dia & bwk ke luar.  Pastu tanya dia lagi beberapa soalan..

Mama : aina, hantu tu camne?
Aina : antu tu cam pocong..
Aku da terpinga2, ntah kat mana la dia pernah dgr perkataan tu..
Nyai : pocong tu camne na?
Aina : dia hitam..mata dia pun hitam
Mama : besar ke kecik?
Aina : dia besar..
Mama : dia buat pe kat kaki mama?
Aina : dia kacau aina..aina takut
Mama : dia buat pe? tengok je ke, usik ke..
Aina : dia tgk je..

Dalam kepala aku ni macam2 dok pikir psl kelebihan aina yg satu ni. Ntah betul ke tak .. Wallhualam.  Sesungguhnya 'mereka' itu juga makhluk Allah.

2 comments:

  1. Ainaaaaa....!!!!
    mungkin sbb tu jugak man marah2 masa tido kat bilik depan raya baru ni..
    satu pesen man dia suka marah kalau nampak sesuatu. nak2 nye klu time tido dia kena kacau.

    Errrrrrr.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kot wa...kena usahakan sesuatu ni. Kita blh mula dgn selalu baca Al-Quran kt bilik tu lepas ni.
      Mudah2an terhindar dari perkara2 yang buruk berlaku.

      Delete

-Maria Yusoff-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...