UJIAN PENILAIAN SEKOLAH RENDAH (UPSR)

Assalamualaikum,


Isu terkini adalah UPSR. Teringat zaman maria sekolah rendah dulu. Maria tempuh UPSR tahun 1996. Result pun takde la bagus mana pun. Tapi, Alhamdulillah, berjaya meneruskan pelajaran sampai dapat Diploma UiTM. Masa Maria UPSR takde la terasa sangat beban dan tekanan nak LULUS cemerlang tu. Cumanya, Maria sedar yang Maria kena lulus setiap subjek. Mak dan bapak pun takde la tekankan sangat nak suruh masuk sekolah asrama pun masa tu. Senang cakap, zaman Maria bersekolah, tekanan nak lulus exam tu agak kurang. Tapi, Alhamdulillah, jadi orang gak hah..!!!

Anak Maria (Aina) sekarang ni baru darjah 1. Peperiksaan dia pun baru lah penilaian prestasi je. Lama lagi dia nak hadap UPSR tu. Ntah ada ke tak UPSR masa Aina darjah 6 nanti. Buat masa sekarang ni, Maria takde lah nak push dia giler-giler suruh study. Cuma selalu ingatkan dia, setiap apa yang dia buat kena tengok masa dan keadaan. Contohnya, masa mandi, kenalah mandi. Masa main, pergilah main dan masa study, wajib study.

Tahun-tahun sebelum ni memang kerap dengar calon UPSR stress jawab soalan exam. Ada yang stress disebabkan desakan mak bapak. Ada juga yang stress disebabkan soalan exam tu sendiri. Pernah juga dengar yang calon exam bunuh diri sebab tak dapat capai target. Maklumlah, silibus pelajaran zaman kini jauh berbeza dengan zaman Maria.

Dulu masa Maria ada exam, mak bapak cuma kirim doa dari jauh je rasanya. Tapi, sekarang ni anak yang exam, parent pun turut cuti dan bersama-sama mendoakan anak yang jawab soalan tu. Zaman jauh sangat dah berubah kan dan pasti akan terus berubah. Kita sebagai manusia ni, harus bijak memilih, yang mana elok tu ambil la dan ikutlah. Mana yang buruk jadikan pengajaran dan teruskan kehidupan.

Maria doakan semoga anak-anak yang jawab soalan exam UPSR tahun ni diberikan ketenangan dan terang hati untuk jawab soalan. Didoakan juga agar anak-anak dipermudahkan segala urusan semasa didalam dewan peperiksaan. Buat yang terbaik untuk diri sendiri. Semoga rahmat Allah sentiasa bersama kalian semua.

SEMOGA BERJAYA.
*******************************************************************************

 YOUNG LIVING ESSENTIAL OIL SELANGOR
Facebook : @ylselangor
Instagram :  @ylselangor


Jika anda ingin mendapatkan khidmat photographer, 
Boleh PM saya di FB TINJAU PHOTOGRAPHY 

Comments

Popular posts from this blog

Terima Kasih Ina, Ain & Aini (Pengasuh Taska)

♥ REVIEW : Set Bersalin Tanamera ♥

Flora Bay Resort @ Pulau Perhentian